مقاله فرش روستایی قزوین با تاکید بر سبک شناسی دارای 95 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله فرش روستایی قزوین با تاکید بر سبک شناسی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه 1
پیشینه تاریخی قزوین 3
انگیزه های انتقال پایتخت 5
وجه تسمیه 6
نژاد و زبان مردم استان قزوین 6
دین 8
مفاخر 9
بناها و یادمانهای تاریخی 9
موقیت جغرافیایی استان قزوین 11
جغرافیای انسانی استان قزوین 12
کشاورزی و دامپروری 13
صنایع و اشتغال صنعتی در استان 14
هنرهای دستی¬وصنایع محلی استان 14
قالیبافی در ادوار پیشین 15
قالیبافی در قزوین 16
طبقه بندی فرشهای موجود در قزوین: 17
فرش شهری باف قزوین 17
فرش روستایی باف قزوین 19
طبقه بندی شهرستانها بر اساس نوع بافت: 20
1 _ بوئین زهرا 20
2 _ اوج 28
3 _ طارم سفلی 36
4 _ الموت 43
پیوست 47
فهرست جداول 81
فهرست منابع 82
1-آمیر،پل؛خداوند الموت؛ترجمه منصوری،ذبیح الله؛انتشارات جاویدان؛ تهران
2-آصف زاده،محمد باقر؛قزوین در گذر گاه هنر؛ چاپ اول؛ انتشارات بحرالعلوم؛ پائیز
3-ادواردز،سیسیل؛قالی ایران؛ترجمه صبا؛مهیندخت؛انتشارات فرهنگسرا؛
4- بیات،عزیزالله؛کلیات جغرافیای طبیعی و تاریخی ایران؛ انتشارات امیر کبیر؛تهران؛
5- حصوری،علی؛سیمای قالی ایران؛مجموعه منتشر نشده
6- قدیانی،عباس؛تاثیر فرهنگ و تمدن ایران در جهان؛چاپ اول؛انتشارات فرهنگ مکتوب؛تهران؛
7- گلریز،محمد؛مینودر؛جلد اول؛انتشارات طه
8- دانشگر،احمد؛فرهنگ جامع فرش یادواره دانشنامه ایران؛چاپ اول؛مؤسسه چاپ و انتشارات یادواره اسدی؛بهار
9- نصیری،محمد جواد؛سیری در هنر قالیبافی ایران؛زمستان
10- نور محمدی،مهدی؛سر اغاز عکاسی در قزوین؛چاپ اول؛حدیث امروز؛
11- حضرتی،محمد علی؛قزوین آئینه تاریخ و طبیعت ایران؛سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان قزوین؛
12- صحرائی،منیژه؛بررسی طرح و رنگ در دستبافته های منطقه قزوین؛سازمان میراث فرهنگی کشور؛
13- پرهام،سیروس؛دستبافهای عشایری و روستایی فارس؛جلد اول؛تهران؛امیر کبیر؛
14- مجابی،سید علی؛مقدمه ای بر تاریخ فرش دستباف ایران:از ظهور تا پایان قرن نوزدهم؛تهران؛مؤسسه فرهنگی هنری شقایق روستا؛
هنر ودیعه ای است الهی در نزد بشر و قالی بافی جلوه ای است از هنری اصیل و ماندگار که حافظ اصالتها و فرهنگهای مردمان خالق خویش است
همانطور که می دانیم پیشینه قا لیبافی درایران به بیش از 2500 سال قبل میرسد و قدیمی ترین فرش به دست امده از میان یخهای سیبری پازیریک نام دارد که کارشناسان ان را متعلق به ایران دوران هخامنشی می دانند
قالی ایران در شناسایی تاریخ و فرهنگ وهنر این کشور نامدار نقش جدی و معتبری ایفا نموده است
قالی بافی در ایران نخست در میان ایلات گله دار و روستاییان صاحب حشم شکل کرفت و به تدریج با لیده ورواج یافت
ابتدا این هنر محصول فکر عشایر ویکی از صنایع دستی کوچ نیشنان وروستاییان بود.قالی بافی برای انان نخست جنبه ی شخصی ونیازخصوصی داشته، به تدریج جنبه ی اقتصادی و بازرگانی پیدا کرده و تبدیل به کالای انبوه بازاری شده است
فرش به عنوان نمودی ازفکرو اندیشه بشری با تغییر شرایط اقلیمی و جغرافیایی ، فرهنگی و اقتصادی و مذهبی با طرحها وسبکهای متفاوتی نمایان می شود. با توجه به این تنوع فراوان در بافت و سبکهای فرش می خواهیم آن را در استان قزوین ودر مورد فرش های روستایی این استان مورد بررسی قرار دهیم
در استان قزوین نیز مانند اغلب نقاط کشورمان هنر فرش بافی متاثراز تفاوتهای فرهنگی واداب ورسوم دیرینه همان منطقه است که این تفاوتها در مناطقی از این استان بسیار معنی دار و قابل مشاهده است
استان قزوین در محدوده استانهای تهران، گیلان، زنجان و همدان قرار گرفته است. این استان جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ششصد هزار نفر را در خود جای داده است. آب و هوای معتدل این استان باعث مهاجرت اقوام ساکن شمال کشور به این استان شده است. مشاغل صنعتی در این استان رو به افزایش است مخصوصاً احداث شهرکهای صنعتی در حومه استان موجب جذب نیروی کار شده است
این تحقیق برای اولین بار انجام میشود و میتواند کمکی باشد به تقویت و توسعه صنعت فرشبافی دارای شناسنامه مشخص و همچنین حفظ اصالتها و از بین نرفتن فرهنگها و ثبت شدن آنها
محدودیتهای بسیاری در این تحقیق وجود داشت. نبود هیچگونه منابع مکتوب و کتابخانهای، اضمحلال بافندگی در اغلب روستاها به دلیل گرانی مواد اولیه و نداشتن بازار مناسب برای فروش، کهنسال بودن بافندگان که هم ترک زبان بودند و هم حافظه ایشان را در یادآوری طرحها و نقشها یاری نمیداد، صعب العبور بودن راههاودور بودن بعضی روستاها و نبود وسیله نقلیه، عدم اعتماد روستائیان به محققان و کمک نکردن درپیشبرد مراحل تحقیق و حتی جلوگیری از روند تحقیق از اهم مشکلات بود
بر اساس نتایج بدست آمده از حفاریهای باستانشناسی در محوطههای پیش از تاریخ استان قزوین خصوصاً تپههای تاریخی دشت قزوین (قره تپه، تپه زاغه، تپه قبرستان) واقع در جنوب شرقی شهرستان بوئین زهرا، نشان میدهد که این منطقه در هزاره 5 و 6 قبل از میلاد، زیستگاه جماعتهای انسانی بوده است1یافته ها نشانگر مرحله یکجانشینی و کشاورزی در هزاره 7قبل از میلاد و برخورداری ساکنان ان از صنایع اولیه و نظام اجتماعی است .2
اردشیر بابکان معروف به شادشاپور بنای اولیه شهر قزوین را پایهگذاری کرد. وی قزوین را برای جلوگیری از تهاجمات دیالمه که ساکن نواحی شمالی قزوین بودند بنا نهاد. این پایگاه نظامی به مرور زمان توسعه یافت و هست اصلی شهر قزوین را به وجود آورد. موقعیت این شهر به عنوان گذرگاه مهم طبرستان (مازندران) و دریای خزر اهمیت فراوان داشته است. 3
از آنجا که قزوین بر سر چهار راه ارتباطی مهم کشور قرار گرفته است ،در طول تاریخ رویدادهای بسیاری دیده و نشیب و فرازهای فراوانی را طی کرده است
به طور مثال در حمله اعراب در سال 24 هـ . ق، این شهر ویران شد و رونق خود را از دست داد و مجدداً در دوران خلافت عثمان و هارونالرشید و دیگر فرمانروایان عرب آبادانی خود را باز یافت.
در نیمه اول قرن 5 حسن صباح در الموت قلعهای بنا نهاد و فرقه اسماعیلیان را به وجود آورد و از این قلعه به عنوان پایگاه حکومت اسماعیلیان و ترویج عقاید اسماعیلیه بهره برد. در تاریخ آغاز حکومت اسماعیلیان را 559 هـ . ق بیان می کنند که با تسخیر دژ تاریخی الموت در سال 654 هـ . ق، توسط هلاکوخان مغول به حکومت اسماعیلیان پایان داده شد[1]
تا زمان حمله هلاکوخان به الموت، سرزمین قزوین همواره شاهد نبردهای طولانی میان سپاه حکومتی و اسماعیلیان بوده است
پس از طی فراز و نشیب های بسیار سر انجام قزوین در زمان شاه تهماسب اول به عنوان پایتخت سلسله صفویان برگزیده شد
قزوین به مدت 82 سال پایتخت ایران بود[2]و در این دوران شاهد رونق و رواج انواع هنر در
این خطه هستیم. سرانجام در سال 999 هـ . ق شاهعباس اول پایتخت را از قزوین به اصفهان منتقل کرد
یکی از دلایل انتقال پایتخت ،داشتن عقیدهای خرافاتی است که وقتی سالهای هجری قمری به 1000 برسد آخر زمان میشود و صور اصرافیل خواهد دمید و مردگان از گورها خارج خواهند شد و در پیشگاه خداوند حضور بهم خواهند رسانید[3]
بر اساس همین عقیده شاهعباس جوان به گمان اینکه با تغییر پایتخت می تواند خطر سال هزار را دفع کند از قزوین به اصفهان نقل مکان کرد. وی این تغییر را همچون خاتمه یافتن یک عصر و آغاز یک عصر دیگرمیدانست. اما دلیل دیگری هم وجود داشت. شاهعباس از آب و هوای اصفهان لذت برده بود. به قول خودش: «در اصفهان فصل سال منظم است و هیچ فصل وارد فصل دیگری نمیشود.»
و سرانجام شاهعباس به اصفهان تغییر حاکمیت داد و تا 13 صفر هم صبر کرد تا احتمال هر گونه نحوست از میان برود و آن گاه دست به کشور داری زد[4]
زبانشناسان نام قزوین را مؤخوذ از واژه «کاسپین Caspian» میدانند. این واژه نام دیگر دریاچه خزر است. بنا بر گفته استرابون، اقوامی که در کنار این دریاچه بزرگ میزیستهاند، کاسپی «Caspi» خوانده میشدند. برخی از مورخین هم لفظ قزوین را از عبارت: «این کش وین» یعنی «بدان کنج بنگر» گرفتهاند[5].استاد دکتر دبیر سیاقی وجه تسمیه ای را از علی اکبر دهخدا نقل می کند به نظر علمی تر و به حقیقت نزدیکتر می رسد . قزوین مرکب از «کزو» به معنای پسته کوهی و «ین» نسبت است یعنی سرزمین پسته. [6]
مردم قزوین از نژاد آریایی، از خاندان دیلم و زبان آنها دیلمی بوده است. یعنی همچون مردم شهرستان رودبار و الموت کنونی [7]
به این زبان تاتی هم گفته می شود و زبانشناسان این زبان را از خانواده مادی باستان به شمار میآورند. پس از استیلای اتراک سلجوقی و مغولان بر این استان، زبان محلی کمکم از بین رفته و به حکم ضرورت و اجبار به ترکی تبدیل شد. امروزه زبان مردم این استان بیشتر فارسی است اما به زبان ترکی و تاتی هم تکلم میکنند
در این استان گروههای قومی خاصی زندگی می کنند که به لحاظ موقعیت سیاسی و جغرافیایی خاص این منطقه، به این ناحیه مهاجرت کرده اند. این گروها که شامل طایفههای متعددی نیز هستند عبارتند از
گروهی کوچ این طایفهها را در زمان صفویه میدانند و گروهی معتقدند در زمان قاجار به این منطقه کوچ کردهاند. این طایفهها در گذشته کوچرو بودهاند
از مهمترین آنها میتوان: چگینی، غیاثوند، کاکاوند را نام برد
در زمان حکومت نادرشاه افشار حدود12000خانوار شاهسون به رهبری دو برادر و به منظور حفاظت از مرزهای غربی به دشت مغان عزیمت کردند، در زمان زندیه این عده به شیراز کوچانده شده و سپس آقامحمدخان قاجار آنان را به حوالی قزوین و همدان و ساوه کوچ داد و لیکن امروزه یکجانشین شدهاند و به کار دامداری و کشاورزی اشتغال دارند
به اعتقاد «هانری فیلد» مؤلف کتاب مردمشناسی ایران، قبایل شاهسون از نژاد ترک هستند که در اواخر قرن 18 م به این ناحیه کوچ کردهاند
از مهمترین طایفهها میتوان: اینانلو، رشوند، مافی و بغدادی را نام برد
در حدود 1200 سال پیش از منطقه مراغه به این ناحیه کوچ کردهاند و در چند روستای بخش رودبار الموت و رودبار شهرستان زندگی می کنند. نوع پوشش، آداب و رسوم و وابستگی قومی آنان بسیار جالب توجه و در خور توجه ویژه است
این نژاد که تحقیقات جامعی بر روی آنها صورت نگرفته است ظاهراً جزو اولین گروههای مهاجر به این منطقه هستند
پیش از ورود اسلام به این سرزمین دین مردم این منطقه زرتشتی بود. تا جایی که گفته میشود بناهای اولیه مسجدهای شهر قزوین بر روی آتش کدهها ساخته شده است
بعد از اسلام تا زمان صفویه تسنن و آغاز دوران صفویه تشیع، در قزوین به سرعت رو به گسترش نهاد. در حال حاضر 6/99% ساکنان استان مسلمانند و 4% به ادیان دیگر اعتقاد دارند
در گذشته تعداد مسیحیان بیشتر بود و دارای 3 کلیسا در قزوین بودند
تاکنون رجال و مشاهیر بزرگ و نامآوری در زمینههای مختلف علمی، هنری، سیاسی و . . . از این سرزمین کهن برخاسته و هر یک توانستهاند با خلق آثار و اقدامات ارزشمند، تاثیری به سزا در پیشبرد فرهنگ ملی داشته باشند. شخصیتهایی چون: عمادالدین زکریا قزوینی جغرافیدان وصاحب کتاب عجایبالمخلوقات، حمدا; مستوفی مورخ و شاعر، عبید زاکانی شاعر طنزپرداز، شهید ثالث میرعماد استاد بزرگ خوشنویسی، سیدعبدا; شیخالاسلامی (امجدالوزرا) اولین عکاس شناخته شده قزوین در دوره قاجار، ملاخلیل بن غازی قزوینی (ملاخلیل) فقیه و مفسر دوره صفویه، عمادالکتاب خوشنویس چیرهدست، سیداشرافالدین حسینی(نسیم شمال) طنزپرداز آزادیخواه، عارف قزوینی آزادیخواه و شاعر ملی، علامه دهخدا گردآورنده فرهنگ سترگ دهخدا، به علاوه محمد قزوینی محقق و مصحح متون متون ادبی، علامه سیدابوالحسن رفیعی استاد حکمت و فلسفه، ابوالحسن اقبال آذر (اقبال السلطان) خواننده چیرهدست آواز ایران، لامع قزوینی شاعر معاصر، محمدعلی رجایی رئیس جمهور شهید و
این بنا از آثار دوره ملکشاه سلجوقی و متعلق به قرن 6 هـ . ق است. گفته می شود این مسجد را بر روی اتشکده ای بنا کرده اند. این بنا از سبکهای معماری سلجوقیان و صفویان است و دارای تزئینات گچبری بسیار زیبا و خطوط مختلف کوفی، رقاع، ریاحی و ثلث میباشد
عمارت سلطنتی چهلستون از آثار دوره شاه تهماسب صفوی است. این عمارت بنایی است دو طبقه که در وسط باغی واقع شده است. (تصویر 1)
بنای عالیقاپو از آثار دوره صفوی است. ناگفته نماند که بنای هشت بهشت اصفهان الگویی از عالیقاپوی قزوین است
حسینه امینیها نمونه بارزی است از شاهکارهای هنر معماری، مشبک، گرهسازی، گچبری، آینهکاری، شیشهکاری و نقاشی هنرمندان قزوینی که شکوه تحسین بر انگیزی دارد. ساختمان این حسینه در سال 1275هجری (دوره قاجار) به انجام رسیده و بانی آن حاج محمدرضا امینی است. (تصویر2)
از دیگر بناهای تاریخی این استان می توان به شاهزاده حسین (دوره صفویه)(تصویر 3)،دروازه تهران قدیم،دروازه درب کوشک،برجهای خرقان(دوره سلجوقی)،مقبره حمد الله مستوفی(دوره مغول)،کلیسای وانگ(دوره صفویه)،مسجد النبی(دوره قاجار)،مقبره پیر تاکستان(دوره سلجوقی)،و; اشاره کرد
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0